Vestkyst turen 2022 Skagen-Blåvand

Har i flere år ønsket at løbe og gå langs den jyske vestkyst fra Skagen til Blåvand eller omvendt lidt afhængig af vinden.

Har hele tiden tænkt turen som en oplevelsetur, med plads til pauser, ikke alt for primitiv overnatning, god mad og et par øl om aftenen.

I år tænkte jeg at nu måtte det være. Da jeg ikke var helt skadesfri og formen ikke var i top valgte jeg at medbringe MTB.

Havde allieret mig med min far der gerne ville være med på en del af turen som support, dette fungerede helt fantastisk og var en kæmpe hjælp.

Lørdag

Min seje bror Andreas ville gerne med på den første del fra Skagen/grenen ned mod Hirtshals langs stranden. Det blev en vild fed tur, stort set vindstille, skyfrit og en perfekt temperatur.

Det blev til ialt 50 km som om aftenen blev belønnet med pizza, øl og en flot solnedgang.

Søndag

Blev en dag alene på MTB hvor jeg i hovedtræk fulgte vestkystruten. En 560 km skiltet ruten fra Grænsen til Skagen. Endnu en super flot dag i dejligt vejr, hvor jeg bl.a. kørte et lang stræk på stranden fra Løkken til Slettensstrand. Undervejs mødte jeg mange andre der også havde valgt vestkystruten med blot den anden retning og dagen efter fandt jeg ud hvorfor..

Det blev til ca 150 km fra Hirtshals til Klitmøller og var noget træt da jeg kravlede i seng.

Mandag

Vinden var perfekt, så der var god fart på cyklen drønede jeg ud af Klitmøller ned mod Agger. Undervejs sydpå kom regnen og vinden ændrede retning til god solid sidevind.

Efter en god kop kaffe og en hotdog tog jeg de sidste 10 km ud til færgelejet ved Agger Tange, som virkelig er et øde sted.

Færgen lægger til ved Thyborøn hvor regnen tiltog yderlig og vinden igen ændrede sig så jeg nu havde fornøjelsen af en god solid modvind. Så jeg havde svært ved at nyde og opleve det meget flotte stræk fra Thyborøn til Vedersø Klit.

Efter ca 130 km, 3 IPA øl og en lækker fiskefilet med kartofler var kroppen ved at være træt.

Tirsdag

Vågnede tidligt og røg afsted på cyklen 05:30 fra Vedersø Klit ned mod Hvide Sande hvor jeg havde aftalt at mødes med Verdens bedste Henrik Aavang. Han havde taget turen over for at gå med mig. Da der ikke er busser eller taxi i den del af landet måtte cyklen trækkes med til Nymindegab, hvorpå Henrik kunne tage den tilbage til bilen. Det blev en super hyggelig tur, hvor verdenssituationen blev vendt og vi i store perioder fik glæde af den megen regn og fine sydvestenvind.

Planen var at løbe de sidste ca 10 km til Henne Strand der var dagens endestation med det ville benene slet ikke være med til, så det blev rask gang langs stranden.

Ramte Henne Strand med ca 32 km på cykel og 36 km gang.

Onsdag

Turen sidste etape skulle have været en relativ let omgang ca 22 km til Blåvand Fyr af stranden. Vinden havde lagt sig og alt var godt lige til 8 km før Fyret, der var stranden spærret pga en militær øvelse. Det havde jeg selvfølgelig ikke lige undersøgt ordentlig. Der var jeg lige lidt presset og havde svært ved at overskue de ekstra km som var et sted mellem 10 og 15 km afhængig af hvor stort et område der var spærret af.

Jeg var heldig at det ‘kun’ blev 11 km ekstra. Min far der havde været på Fyn og overnatte var kørt til Blåvand for at tage imod mig da jeg glad og stolt kom traskede op til fyret. Rigtig fed følelse at gå de sidste meter men også meget surrealistisk at have bevæge sig så langt.

Dagens motion blev 33 km.

Lidt fakta

3 korte detours på MTB.

1 detours gående 😡

Refleksion

Vil jeg gøre det igen, helt sikkert, det er en super måde at opleve dansk natur på. Hvis jeg skal cykel næste gang, vil jeg træne til det. Derudover vælge en cykel der passer til min størrelse, kørte på en lånecykel jeg fik dagen før. Desuden vælge nogle bedre cykelbukser, det blev bedre da jeg tog to par cykelbukser.

Ellers syntes jeg at mit udstyr fungerede fint og det kunne fint modstå de store regnmængder og de skiftende vindretninger.

Skal det være gang/løb skal jeg være i klart bedre form.

Det bekræftede mig endnu engang at det er fedt med selskab det bare så meget federe med disse oplevelser når man deler dem med andre.

At have min bror og Henrik med på de to strækninger var super fedt, det at have min far med som support bil var outstanding og noget som virkelig har gjort denne tur til noget helt specielt for mig